Übergangsweise

‘Untitled world File’

Bewijsbare mythen #4 (1/6) / 2018 / inkjet on Hahnemuehle Photo Rag Bright White on aluminium / 60×71 cm

Marcel Wesdorp (1965) maakt gecomputeriseerde animaties van landschappen. Prenten van deze digitaal ontwikkelde gebieden lijken foto’s van de werkelijkheid te zijn, uniek getiteld naar hun specifieke xyz-coördinaten. Maar bij tweede oogopslag word je getroffen door een onbekende realiteit die daarachter ligt. Sommige stappen in dit proces leidden tot onverwachte en verrassend aantrekkelijke beelden, elk met een uiterst gevoelige en raadselachtige sfeer, zoals te zien in zijn PW-serie.

Afgezien van de puur op software gebaseerde technieken, is het verzamelen en modelleren van bestaande satellietgegevens en kaarten een tweede ingewikkeld werkveld van de kunstenaar. Hierin waren nog enkele jaren nodig om zijn zwart-witte ‘Untitled World File’ op papier te voltooien.

Ondersteund door filosofische concepten daagt Wesdorp de toeschouwer uit om te doorgronden wat er gaande is bij diens waarneming van zijn kunstwerk. Wesdorp blijft nieuwe manieren verkennen op het grensvlak van de werkelijkheid en daarbuiten. Zijn onderzoek om met nieuwe middelen te bouwen aan kunstwerken die iets onthullen van de raadselachtige tegenwoordigheid van geest heeft zeer verschillende en boeiende werken opgeleverd, variërend van film, print, boek tot installatie.

Wesdorp blijft nieuwe manieren verkennen op het grensvlak van de werkelijkheid en daarbuiten.

Opening: 13 maart om 17.00 uur door Landa van Vliet. Welkom!
Locatie: Goethe-Institut, Westersingel 9, Rotterdam